W październiku 2016 roku rozpoczęła się druga edycja ogólnopolskiego konkursu Remote Mars Yard, współorganizowanego przez firmę ABM Space oraz ESERO-Polska, projekt edukacyjny Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA koordynowany w naszym kraju przez Centrum Nauki Kopernik. Celem konkursu jest poznanie technologicznych i naukowych wyzwań związanych z eksploracją Marsa oraz jest szansą na wykazanie się swoją pomysłowością a także na pogłębienie wiedzy o podboju kosmosu w różnych dziedzinach, począwszy od astronautyki i astrobiologii, przez geologię i inżynierię kosmiczną, po podróże międzyplanetarne.

Zawody polegały na stworzeniu zespołu badaczy i inżynierów, którzy zaplanują i zdalnie przeprowadzą symulację misji na jednym z marsjańskich kraterów, sterując specjalnie do tego celu zbudowanym łazikiem marsjańskim. Aby symulacja była jak najbardziej zbliżona do rzeczywistości, konkursowe łaziki oraz makieta marsjańskiego krateru zostały zbudowane specjalnie na potrzeby rywalizacji przez specjalistów z ABM Space. Są to eksperci wielokrotnie nagradzani w międzynarodowych konkursach University Rover Challenge i uczestniczący w projektach Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Naszą szkołę reprezentował zespół „Marsjanusze”, składający się w sumie z ośmiu uczniów z klas IIB i IID. Drużyna doskonale zaprezentowała się we wstępnej rundzie eliminacyjnej i ostatecznie znalazła się w gronie 25 zespołów, które wzięły udział w finałowych zmaganiach konkursowych. Od tego momentu rozpoczęły się długie godziny ciężkiej i wytężonej pracy spędzanej na planowaniu trasy przejazdu po makiecie Marsa, przygotowywaniu badań i testowaniu sprzętu. Wszyscy z niecierpliwością czekaliśmy na dzień 28.11, kiedy nasz zespół miał odbyć swoją jazdę finałową. Pomimo poważnej usterki technicznej, której rozwiązanie zajęło nam niemal połowę dostępnego czasu, ostatecznie udało się dojechać do większości najistotniejszych dla nas obiektów i przeprowadzić stosowne badania. Przez kolejny tydzień opracowywaliśmy końcowy raport naszej misji i czekaliśmy na wyniki. 10.12 otrzymaliśmy informację od organizatorów konkursu, że nasza drużyna jest jednym z pięciu najlepszych zespołów w swojej kategorii, dzięki czemu zostaliśmy zaproszeni na galę finałową, która odbyła się 17.12 w Sali Audytoryjnej Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.

Tydzień przed Wigilią wybraliśmy się do Warszawy w dobrym humorze i pełni nadziei na sukces w postaci dobrego miejsca w zawodach. Na miejscu, po przejściu rejestracji i krótkim powitaniu przez organizatorów, z niecierpliwością czekaliśmy na odczytanie wyników. Musieliśmy uzbroić się w cierpliwość, ponieważ najpierw ogłoszono wyniki w kategorii szkół gimnazjalnych, jednak opłaciło się czekać. Wreszcie ogłoszono, że najlepszym zespołem drugiej edycji konkursu Remote Mars Yard w kategorii szkół ponadgimnazjalnych zostali MARSJANUSZE.

W nagrodę otrzymaliśmy zaproszenie, jako Goście Specjalni, na czterodniowy Festiwal Przemiany – jedno z największych wydarzeń w tej dziedzinie w Polsce, które będzie miało miejsce we wrześniu 2017 roku w Warszawie. W naszej szkole zostaną zorganizowane unikalne warsztaty przygotowane przez firmę ABM Space, mające zaznajomić zwycięzców z tajnikami pracy konstruktorów łazików. Każdy z członków drużyny otrzymał zaś nagrodę specjalną – tytuł Operatora Robota Marsjańskiego ReMY – gwarantujący zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną do firmy ABM Space w zakresie praktyk, stażu lub zatrudnienia, bez wstępnej selekcji.

Po odebraniu nagród wysłuchaliśmy wykładu dr Jakuba Bochińskiego z ciekawym sposobem prezentacji planet pozasłonecznych i sposobów szukania na nich inteligentnych form życia. Bogatsi o cenną wiedzę i dumni z osiągniętego wyniku powróciliśmy do Ostrołęki.

Udział w konkursie ReMY był wyjątkowym przeżyciem dla każdego z nas i poszerzył naszą wiedzę w dziedzinie astronautyki. Jesteśmy bardzo wdzięczni organizatorom za stworzenie nam tej wyjątkowej szansy oraz wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób pomogli nam w przygotowaniach. Dzięki nim wszystkim, patrząc na Marsa widocznego na nocnym niebie, będziemy widzieć w nim symbol wiary w powodzenie naszych zamiarów i spełnienie naszych marzeń.

Członkowie zespołu:
Michał Murawski, II B
Michał Braczkowski, II B
Daniel Mackiewicz, II B
Cezary Choduń, II B
Aleksandra Klec, II B
Bartosz Czaplicki, II B
Monika Dębek, II B
Jakub Gołaszewski, II D
Opiekun:
p. Barbara Strzeszewska.
 
 
Zdjęcia pochodzą z archiwum prywatnego oraz ze strony internetowej Centrum Nauki Kopernik